Od donošenja novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, jedna od stavki oko koje je bilo najviše polemike je obaveza posedovanja sve četiri zimske gume na automobilu. Ipak, prelazno rešenje sa samo dva pneumatika na pogonskim točkovima je i ove godine ostalo na snazi. Uz sve ostale dažbine, koje svake godine sleduju vozačima, čak i kupovina dve gume za većinu građana biće ozbiljan trošak. Oni koji ove godine budu pazarili nove pneumatike, za dva komada će u najboljem slučaju morati da izdvoje 8.000 dinara. U zavisnosti od proizvođača i radijusa gume, cene mogu drastično da variraju. Najjeftiniji modeli standarne „četrnaestice“ su od proizvođača „Trajal“ i one staju 3.990 dinara. Za nijansu skuplje su „sava“ i „tigar“ pneumatici istog prečnika i one u najboljoj varijanti imaju cenu 4.056, odnosno 4.057 dinara. Slične takve gume marke „kordijant“, „debika“, „barum“, „gudrič“ ili „radijal“ se mogu kupiti za približno 5.000 dinara.
Od donošenja novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, jedna od stavki oko koje je bilo najviše polemike je obaveza posedovanja sve četiri zimske gume na automobilu.
Ipak, prelazno rešenje sa samo dva pneumatika na pogonskim točkovima je i ove godine ostalo na snazi. Uz sve ostale dažbine, koje svake godine sleduju vozačima, čak i kupovina dve gume za većinu građana biće ozbiljan trošak.
Novo
Oni koji ove godine budu pazarili nove pneumatike, za dva komada će u najboljem slučaju morati da izdvoje 8.000 dinara. U zavisnosti od proizvođača i radijusa gume, cene mogu drastično da variraju. Najjeftiniji modeli standarne „četrnaestice“ su od proizvođača „Trajal“ i one staju 3.990 dinara. Za nijansu skuplje su „sava“ i „tigar“ pneumatici istog prečnika i one u najboljoj varijanti imaju cenu 4.056, odnosno 4.057 dinara. Slične takve gume marke „kordijant“, „debika“, „barum“, „gudrič“ ili „radijal“ se mogu kupiti za približno 5.000 dinara.
Za one sa dubljim džepom, koji mogu sebi da priušte kvalitetniji pneumatik „bridžston“, „fajerston“ i „mišelin“ mogu da koštaju i više od 10.000 dinara. Malo veći pneumatik sa radijusom od 15 inči je naravno skuplji i teško se može naći za manje od 5.000 dinara. Opet je najjeftinija „trajalka“, a za njom slede „debika“ i „tigar“. Najjeftiniji model firme iz Pirota košta 5.448 dinara, „sava“ 5.781 dinar, a češki „barum“ 5.739 dinara. Naravno i u ovoj klasi može se potrošiti dosta novca, ako se kupuju gume za boljim performansama. Tako najskuplji „Pirelijev“ pneumatik košta čak 20.752 dinara.
Polovno
Ima i onih vozača koji se raspitiju za polovne pneumatike, koji staju od dve do tri hiljade dinara po komadu. I pored toga što su svesni činjenice da od 1. novembra na svoje četvorotočkaše moraju staviti zimske gume, mnogi i dalje imaju dilemu da li da se odluče za korišćene ili nove.
- Polovne gume koštaju od 2.000 do 3.000 dinara, ali ih ipak ne preporučujem svojim mušterijama - ističe Sima Srdanov, vlasnik vulkanizerske radionice „Srdanov“ u Novom Sadu.
- Nova „tigar“ zimska guma za „jugo“ košta 3.800, za „punto“ 4.780, dok je za točkove od 15 cola ona 5.400 dinara, što nije prevelika razlika u ceni, a kvalitet je neuporediv.
Srdanov dodaje da vozači treba da izbegavaju takozvane protektirane, obnovljene, pneumatike.
- Oni se, doduše, mogu koristiti zimi jer se tada sporije troše nego na toploti.
Izbor
Inače, istraživanje koje je nedavno sproveo sajt polovniautomobili.com pokazalo je da najviše vozača u Srbiji kupuje isključivo nove gume i to tek kada stare izgube svojstva koja proizvođači garantuju ili posle izvesnog broja pređenih kilometara. Prilikom kupovine najčešće vode računa o kvalitetu i o ceni, a spremni su da izdvoje, u proseku, od 4.000 do 6.000 dinara po komadu.
Najveći broj vozača, 71 odsto, kupuje isključivo nove pneumatike, 20 odsto kupuje polovne, a devet odsto vozača spremno je da izdvoji novac i za polovne i za nove. Oko 57 odsto ispitanika kaže da poseduje letnje i zimske gume i da ih menja u skladu sa godišnjim dobima. Četvrtina njih čini to u zavisnosti od toga da li ih sebi mogu priuštiti, a 18 odsto vozača koristi samo jednu vrstu guma.
Kada se odluče za kupovinu novih pneumatika prvi kriterijum kojim se vozači vode jeste kvalitet (43 odsto), a gotovo podjednako im je važna i cena (39 odsto). Najveći broj vozača spreman je da za jednu gumu potroši između 4.000 i 6.000 dinara.
Najveći broj učesnika istraživanja (60 odsto) pneumatike kupuje u specijalizovanim prodavnicama. U vulkanizerskim radnjama kupuje 31 odsto vozača, preko interneta pet odsto, a na drugim mestima četiri odsto.
Zanimljivo je da ljudi koji kupuju preko interneta naručuju kvalitetnije ili specifične gume, pa je tako prosečna cena prodate gume oko 8.000 dinara.